Skandaliczny Plan Giganta Rejsów: 900 Osób Wymienionych w Ogniu przez Carnival UK
Wiodąca firma z branży statków wycieczkowych jest oskarżana o planowanie zwolnienia ponad 900 pracowników, jeśli ci nie
zaakceptują nowych warunków.
Carnival UK, właściciel P&O Cruises i Cunard, powiadomił władze o planie “zwolnień i zwolnień” dzień po rozpoczęciu rozmów z członkami związków zawodowych.
Związek Nautilus powiedział, że pokazało to, że firma wycieczkowa “nie ma zamiaru angażować się” w znaczące negocjacje.
Carnival UK oświadczył, że “kategorycznie nie przeprowadza żadnych zwolnień”. Zwolnienia mogą objąć 919 osób pracujących na 10 statkach, w tym Queen Elizabeth i Queen Mary 2. W ubiegłym roku inna firma, P&O Ferries, została uwikłana w spór dotyczący zwolnienia 800 pracowników przez jej właściciela DP World.
Firma zwolniła pracowników bez uprzedzenia, zastępując ich zagranicznymi pracownikami agencyjnymi, którzy otrzymywali wynagrodzenie niższe niż brytyjska płaca minimalna.
Związek ten dowiedział się o tym powiadomieniu dopiero tydzień później. W formularzu HR1 znajduje się stwierdzenie: “Rozważana jest zwolnienie
i ponowne zatrudnienie, jeśli nie można osiągnąć porozumienia w sprawie nowych
warunków”. Nautilus stwierdził, że taki ruch sugeruje, że Carnival “nigdy nie miał
zamiaru przeprowadzić ‘konstruktywnych negocjacji'”. Carnival UK oświadczył: “Kategorycznie nie dokonujemy żadnych zwolnień
i nie będziemy zwalniać i ponownie zatrudniać pracowników. Faktycznie
zwiększyliśmy znacząco liczbę pracowników na naszej flocie.” Firma dodała: “Jest to coroczny proces przeglądu płac naszych oficerów
marynarki na pokładach naszych statków, który zapewni ich dostosowanie. To
umożliwi naszym pracownikom, dostarczy odpowiednie zespoły na naszej flocie i
przyciągnie oraz zatrzyma talenty do pracy na naszych statkach.” Związek stwierdził, że firma rejsowa faktycznie chciała “narzucić
cięcie w 20% dni roboczych” – co oznacza spadek z 243 dni roboczych
rocznie do 200 dni oraz spadek dochodu. Stwierdzono, że zmiany są narzucane i “niepodlegają negocjacjom”,
co wywołało niezadowolenie członków, zwłaszcza że firma wydaje się
“odebrać elastyczność” w kwestii terminów wykonywania pracy. Nautilus napisał do firmy, żądając wycofania groźby “zwolnienia i
ponownego zatrudnienia” oraz podjęcia konstruktywnych negocjacji.
Przewodnicząca opozycji ds. transportu, Louise Haigh, stwierdziła, że
historia “powtarza się”.
“Życie setek kolejnych marynarzy ponownie jest zakłócane przez złych
szefów, którzy wiedzą, że mogą ujść z tego na sucho” – powiedziała,
dodając, że ministrowie zignorowali “ostrzeżenia za ostrzeżeniami”,
że to się powtórzy bez zmian w prawie pracy.
Starszy krajowy organizator Nautilus, Garry Elliot, wezwał rząd do
wyciągnięcia wniosków ze zeszłorocznego skandalu P&O Ferries i
“zakazania praktyki wymuszania zwolnień i ponownego zatrudnienia”. Dodał: “Pracodawcy nie mogą być dopuszczeni do traktowania swoich
pracowników z pogardą i narzucania fundamentalnych zmian w warunkach
zatrudnienia, grając przy tym ich środkami do życia.” Po sporze związanym z P&O Ferries rząd obiecał poprawić prawa marynarzy
poprzez dziewięciopunktowy plan poprawy płac i warunków.